U svakodnevnom životu često se nalazimo u problemu i situacijama u kojima dolazi do nesuglasica ili sukoba. Važno je znati prepoznati agresivnost u razgovoru te prigodno reagirati kako bi se izbjegli veći konflikti. Ovaj članak će vam pružiti uvid u to kako identificirati agresivno ponašanje, vrste agresije, te kako reagirati na konstruktivan način.
Što je agresivnost?
Agresivnost je oblik ponašanja i situacija u kojima osoba pokušava dominirati nad drugom osobom, često koristeći verbalne ili fizičke metode. Agresivno ponašanje može se manifestirati na različite načine, od očite do suptilne forme poznate kao pasivna agresija, pa sve do intenzivnijih oblika.
Direktna agresivnost
Direktno agresivno ponašanje uključuje reakcije izražavanja ljutnje kao što su vikanje, prijetnje, uvrede ili fizičko nasilje. Takve reakcije jasno pokazuju ljutnju i neprijateljstvo prema drugoj osobi te mogu brzo eskalirati ako se ne kontrolira i izazvati veće probleme.
Primjeri direktnog agresivnog ponašanja:
- Vikanje i korištenje vulgarnih riječi.
- Fizički kontakt i izražavanje ljutnje poput udaraca ili gurkanja.
- Prijetnje i zastrašivanje.
Pasivna agresija
Pasivna agresija je suptilan način izražavanja neprijateljskog agresivnog ponašanja prema drugoj osobi, što izaziva vrlo nelagodan osjećaj kod druge osobe. To uključuje ponašanje koje naizgled nije direktno konfrontacijsko, ali ipak nosi element netrpeljivosti. Ovo može biti podjednako destruktivno kao i direktna agresija.
Primjeri pasivne agresije:
- Sarkastični komentari.
- Ignoriranje ili bojkotiranje osobe.
- Aktivnosti koje se namjerno provode protiv dogovorenih planova.
Kako prepoznati znakove agresivnog ponašanja?
Prepoznavanje znakova agresivnog ponašanja ključno je za pravodobno djelovanje. Evo nekoliko indikatora koje trebate imati na umu:
Fizički znakovi
- Promjena u tonu glasa i glasnoći.
- Zatvoreni govor tijela poput prekriženih ruku.
- Napetost u licu i tijelu.
Verbalni znakovi
- Korištenje uvredljivih riječi.
- Sarkazam i pasivna agresija u razgovoru.
- Prijetnje i ultimatumi.
Kako reagirati na agresiju?
Kada se suočite s agresijom, važno je ostati smiren i promišljen. Evo nekoliko savjeta kako reagirati:
Ostati smiren
Pokušajte zadržati miran ton glasa i govor tijela. Pokazivanje smirenosti bez povišenih tonova i reakcija, može pomoći u deeskalaciji situacije. Osjetite taj trenutak, udahnite nekoliko puta i budite koncentrirani i svjesni.
Aktivno slušanje
Aktivno slušanje pokazuje da ste zainteresirani za ono što druga osoba govori, što može pomoći u smirivanju tenzija. Vaša reakcija u smjeru postavljanja pitanja poput “Kako se osjećate?” ili “Možete li objasniti što vas muči?” može i te kako pomoći.
Postavljanje granica
Jasno postavljanje granica u odnosu može pomoći u zaštiti vlastitog dostojanstva i prostora svakog čovjeka. Rečenice poput “Neću tolerirati uvrede” mogu jasno prenijeti vašu poruku agresivnoj osobi i pružiti vam osjećaj kontrole.
Traženje podrške
Ako situacija postane previše teška za samostalno rješavanje, nemojte se ustručavati potražiti podršku od drugih osoba ili profesionalaca. Svaki čovjek treba poduzeti korake da zaštiti svoj osjećaj dostojanstva.
Naš primjer
Na jednoj Leadership radionici gdje je bio uži krug višeg managementa, imali smo iskustvo da su u jednom trenutku dvije kolegice agresivno počele vikati jedna na drugu. Agresija je eskalirala do te mjere da su krenule jedna prema drugoj. Situacija je bila vrlo neugodna i šokantna za sve prisutne. U tom trenutku ostali kolege su ustali i razdvojili kolegice. Naime, na radionici su eskalirali osjećaji i neizrečena netrpeljivost koja se duže vrijeme akumulirala u njihovom odnosu. Radionica je bila prekinuta. Nakon razgovora s vlasnikom i direktorom, krenuli smo s njima u proces medijacije i nakon toga individualnih coachinga, pri čemu su se odnosi transformirali u profesionalnu komunikaciju.
Svaki čovjek se može naći u situaciji gdje dolazi do konfliktne komunikacije, pa je važno znati prepoznati znakove agresivnog ponašanja i reagirati na način koji će spriječiti eskalaciju sukoba. Agresivno ponašanje može biti otvoreno ili suptilno, a oba oblika mogu biti destruktivna ako se ne adresiraju pravilno. Kroz pravilnu identifikaciju problema i primjenu konstruktivnih reakcija moguće je održati kvalitetnu komunikaciju i zdrav odnos s drugim osobama.