Jedan od najvažnijih elemenata kvalitetne komunikacije je upravo davanje kritike ili povratne informacije. Komunikacija je osnova svakog odnosa, jer tako razmjenjujemo informacije, emocije, mišljenja, stavove.
Čovjek je stvoren da komunicira, pri čemu djeluje kroz poslovni ili privatni odnos, a cilj svakog od nas je ostvariti kvalitetne odnose, što nas čini uspješnim i sretnim.
Naučite davati kritike
U svakoj komunikaciji dolazi do nerazumijevanja, loše razmjene informacija, konflikta, zamjeranja, neuspješno obavljenih zadataka, što rezultira nezadovoljstvom i ponekad raskidom poslovnih i osobnih odnosa. Poznato je svima da u takvim situacijama često krivimo drugu stranu i osjećamo se neshvaćeni i povrijeđeni. Kada malo okrenemo situaciju i počnemo razmišljati na način što smo mi mogli učiniti bolje ili drugačije, cijela situacija poprima potpuno drugačiju sliku.
Za svaku situaciju preuzmimo odgovornost i pitajmo sebe: „Što sam ja mogao/ mogla učiniti drugačije i što ću u sljedećoj sličnoj situaciji napraviti bolje i drugačije?“. Kada preuzmemo odgovornost u odnosu i prvo krenemo od sebe, puno zrelije možemo pristupiti kako u privatnim, tako i u poslovnim odnosima.
Kako ćemo u pravom trenutku uputiti drugoj osobi kritiku i tako zaštititi odnos i sebe? Dati na kvalitetan način kritiku, odnosno povratnu informaciju. Mnogi od nas ne žele narušiti odnose, zbog čega ne želimo reći što nam smeta i zašto se ponekad osjećamo loše.
Kako vrijeme odmiče, sve više nam počinju smetati postupci druge osobe koja nema lošu namjeru i istovremeno čini ili govori nešto što nam sve više smeta ili nas čak povređuje. Kada preuzmemo odgovornost, ohrabrimo se i na kvalitetan način iskomuniciramo što bismo željeli, osoba će nam najčešće biti zahvalna i dodatno se potruditi oko još boljeg odnosa.
Metoda za upućivanje kritike u 3 koraka
O načinu na koji će osoba prihvatiti našu kritiku najčešće ovisi način na koji ćemo to učiniti. Postoji efikasna metoda koja se zove ‘sendvič’ metoda ili ‘feedback‘ i sastoji se od sljedeća tri koraka:
Prvi korak: Recite osobi nešto u čemu je specifično dobra (npr. kolegice Ivana, vi ste vrlo vrijedna i odgovorna osoba i kvalitetno obavljate svoj posao), osobu pohvalite i istaknete njezine specifično dobre strane
Drugi korak: U kratkim crtama na afirmativan način iznesite ono što vam smeta (npr. bilo bi mi drago kada bi u dogovorenom roku obavila sljedeći zadatak, jer nam je to važno zbog projekta i naših zadovoljnih klijenata)
Treći korak: Na kraju uputite zahvalnost i nastojanje u pozitivan ishod vašeg dogovora (npr. stoga vjerujem da ćemo ubuduće bolje funkcionirati i da će naš rad na projektu biti još bolji zbog vaše predanosti poslu i odgovornosti u obavljanju svakodnevnih zadataka).
Kroz ove korake istakli ste specifične prednosti osobe, na pozitivan način iskomunicirali svoja očekivanja za sljedeći put i na kraju spomenuli generalno zadovoljstvo u odnosu s tom osobom.
Slične korake možemo staviti i u kontekst privatnog odnosa. Ovo je jedan od alata građenja kvalitetnih odnosa koji se često koriste u uspješnim organizacijama kao alat vođenja zaposlenika. Svaki voditelj na ovakav način u komunikaciji ‘jedan na jedan’ može svakoj osobi iskomunicirati njegove prednosti i područja za razvoj, što je i obaveza svakog uspješnog voditelja.
Ovaj pristup je i jedan od alata uspješne komunikacije koje koristimo na IN HOUSE radionicama ili će naučiti naši polaznici i na radionici 20.02.2020. pod naslovom „Vještine uspješnog vođenja“.