Kako usvojiti vještine asertivne komunikacije

  • Vrijeme čitanja:4 min. čitanja
Trenutno pregledavate Kako usvojiti vještine asertivne komunikacije

U današnjem vremenu punom izazova i kompleksnih interakcija, usvajanje vještina asertivne komunikacije postaje ključno za mnoge aspekte naših života. Bez obzira komuniciramo li na poslu, u školi ili kod kuće, asertivnost može značajno unaprijediti kvalitete naših odnosa i pomoći nam u ostvarivanju vlastitih potreba i ciljeva.

Što je asertivna komunikacija?

Asertivnost je oblik interakcije u kojoj osoba jasno i direktno izražava svoje misli, osjećaje i potrebe, pritom poštujući mišljenja i osjećaje drugih osoba. Za razliku od agresivne komunikacije, koja može biti nasilna i ponižavajuća za druge, ili pasivne komunikacije, gdje osoba ne izražava svoje stvarne potrebe i želje, asertivna komunikacija teži ravnoteži.

Osnovne karakteristike

  • Jasnoća: Izgovorene poruke su jasne i nedvosmislene.
  • Samopouzdanje: Osoba koja komunicira treba vjerovati u sebe i vlastite vrijednosti.
  • Poštovanje: Poštivanje osjećaja, mišljenja i potreba druge osobe.
  • Strpljenje: Dovoljno vremena treba posvetiti slušanju odgovora druge osobe.

Važnost asertivnog ponašanja

Usvajanje asertivnog ponašanja donosi brojne prednosti. Osobe koje prakticiraju asertivnost često doživljavaju manje stresa jer se osjećaju kompetentnije u upravljanju konfliktima i izražavanju svojih potreba. Uz to, njihovi odnosi s drugima postaju otvoreniji i iskreniji.

Korisna važnost:

  • Bolji međuljudski odnosi: Asertivna komunikacija potiče otvorenost koja vodi do zdravijih odnosa.
  • Povećanje samopouzdanja: Kroz praksu se razvija osjećaj samopoštovanja.
  • Racionalno rješavanje konflikata: Ova vrsta komunikacije omogućava rješavanje problema bez eskalacije sukoba.

Tehnike asertivne komunikacije

Razvijanje tehnika asertivne komunikacije je ključno za njihovu učinkovitu primjenu. Postoji nekoliko koraka koji mogu pomoći u postizanju asertivnosti.

“Ja poruke”

Jedna od najpoznatijih tehnika je korištenje “ja poruka”. Ove poruke fokusiraju se na osjećaje osobe koja govori, umjesto na optuživanje drugih. Na primjer: “Osjećam se zanemareno kada me ne slušaš” umjesto “Nikad me ne slušaš”.

Koraci za korištenje “ja poruka”

  1. Izrazite svoj osjećaj (“Osjećam se…”)
  2. Opis situacije bez osuđivanja (“kada…”)
  3. Navesti konkretne posljedice (“jer…”)
  4. Predlažite alternativu (“želio bih…”)

Radionice koje podučavaju kako koristiti “ja poruke”, poput “ja poruke radionica”, mogu biti vrlo korisne jer pružaju praktične savjete i simulacije stvarnih situacija.

Tehnika ponavljanja (broken record)

Kod ove tehnike osoba ponavlja svoju izjavu više puta smirenim tonom sve dok druga osoba ne primi poruku. Ovo može biti korisno kada drugi pokušavaju dominirati razgovorom ili vam nameću nešto što ne želite prihvatiti.

Aktivno slušanje

Asertivnost uključuje ne samo izražavanje sebe, već i aktivno slušanje sugovornika. To znači pokazivanje razumijevanja kroz povratnu informaciju poput kimanja glavom ili parafraziranja rečenog kako bi pokazali da ste pažljivo slušali.

Kako razgovarati s agresivnom osobom

Razgovor s agresivnim osobama može biti posebno izazovan. U takvoj situaciji, ključ je zadržati miran ton glasa, miran stav i nastaviti s asertivnom tehnikom ponavljanja ključne poruke, sve dok se situacija ne stabilizira. Važno je ne uzvraćati agresijom i kritikom kako bi se spriječila eskalacija konflikta.

Kako razgovarati s pasivno agresivnom osobom

Pasivno-agresivne osobe mogu potaknuti da problem eskalira kroz ironiju ili prikriveno nezadovoljstvo. Ključ savladavanja ovakvih situacija je otvoreni razgovor temeljen na konkretnoj opservaciji ponašanja te korištenje “ja poruka” kako bi objasnili na koji način takvo ponašanje utječe na vas.

Implementiranjem ovih vještina u svakodnevne interakcije možete značajno poboljšati svoju komunikaciju, kontrolirati emocije i međuljudske odnose te pridonijeti boljem razumijevanju vas i vaše okoline.

Tanja Kranjc Svetlić

Direktorica i vlasnica tvrtke Integra znanja, konzultantica & coach. Bavim se edukacijama preko 20 godina i smatram da je cjeloživotno učenje najbolji način da prvenstveno postignemo zadovoljstvo svojim osobnim životom. Zadovoljstvo osobnim životom i te kako se reflektira na poslovnu učinkovitost i uspješne poslovne rezultate te dugoročno zadovoljstvo i povjerenje klijenata. Više o meni pročitajte ovdje.